Naše škola v pořadu Českého Rozhlasu Zaostřeno
O principech vzdělávání v Základní škole Parentes Praha se můžete mimo jiné dozvědět z pořadu Českého rozhlasu „ Zaostřeno“, vysílaného 30. června 2015. Redaktorka Petra Benešová se […]
5. srpna 2015
O principech vzdělávání v Základní škole Parentes Praha se můžete mimo jiné dozvědět z pořadu Českého rozhlasu „
Zaostřeno“, vysílaného 30. června 2015. Redaktorka Petra Benešová se zaměřila na téma vzdělávání chlapců a dívek,
jejich rozdílného vývoje, schopnosti učení a také rozdílného hodnocení. Podle sociologických průzkumů české školy
chlapce znevýhodňují. Jak řeší naše škola fakt, že chlapci a dívky se učí různým způsobem?
„Mezi chlapci a dívkami se už od základní školy vytvářejí rozdíly ve vzdělávání. Dívky lépe zvládají učení,
chlapci více zaostávají. Tento rozdíl, který negativně podporuje i český školský systém, ovlivňuje i
uplatnění v zaměstnání,“ uvádějí stránky Českého rozhlasu.
„Některé empirické studie ukazují, že české školy chlapce znevýhodňují. Neúspěch v útlém věku si přenášejí do dospělosti
a má to podstatný vliv na jejich budoucí pracovní i soukromý život
Podle některých sociologů by možným řešením byly oddělené chlapecké a dívčí třídy, nebo školy. Podobně jako ve Velké Británii. Právě tam se inspirovala česká soukromá základní škola Parentes, která oddělenou výuku propaguje.
Ve třídách je menší počet žáků a učitelé s každým dítětem pracují zvlášť, vysvětluje ředitelka Veronika
Rybníčková. „Školní vzdělávací program je stejný pro chlapce i pro děvčata, nicméně v některých věcech můžete s
chlapci jet rychleji a některé musíte více vysvětlovat, stejně jako u děvčat.“
Děti mají na sobě uniformy. „To jsme odkoukali ze zahraničí. Některé státní školy se to snaží zavést. Jde o to, aby měli pocit sounáležitosti. Uniformy vznikly, aby se setřely sociální rozdíly.“
Děti se zatím učí společně. V budoucnu by to tak nemělo být. Pražská škola se inspirovala v zahraničí, kde některé instituce
oddělují třídy pro chlapce a dívky.
Je to způsob, jak od malička u dětí lépe rozvíjet jejich dovednosti, říká Petr Puš, předseda Občanského sdružení Parentes,
které je zřizovatelem české školy. „V ideálním případě je výuka organizovaná i odděleně ve dvou zvláštních budovách s odděleným pedagogickým sborem.“
Funguje to i v zemích, kde byla dlouhou dobu preferovaná koedukace. Teď se některé školy k tomu modelu vracejí. „Pomáhá to vytvořit prostředí, ve kterým se cítí žáci i profesoři komfortněji. Skutečně to vede i k lepším studijním výsledkům, i k lepšímu fungování ve spolupráci škola – rodina.“
Kritiku, že by děti v oddělených třídách mohly postupně ztrácet vzájemný kontakt, ředitelka pražské školy Veronika
Rybníčková odmítá. „Ve škole netrávíte celý den, chodíte na kroužky, v rodině se potkáváte s druhým pohlavím.“
Celý článek najdete zde
České školy chlapce znevýhodňují. Neúspěch si přenášejí do dospělosti
Poslechněte si celý pořad: